Tudtad, hogy az Alfa Romeo címerének ötlete egy villamosmegállóban született? De az akkor kitalált logó az elmúlt 110 évben már számtalanszor változott, lekövetve az autógyártás, a márka és Olaszország történelmi változásait egyaránt. Cikkünkben összeszedtük, mikor mi és miért változott a címerben, hogyan kerültek bele új elemek vagy épp tűntek el az arisztokrácia jelképei. Utazz velünk a történelembe!
Az Alfa Romeo címer ötlete Milánóban, egy villamosmegállóban született. Romano Cattaneo, Giuseppe Merosi nagy barátja, épp a Castello téren várta a 14-es számú villamost. A Sforza-vár Filarete tornyát figyelve megakadt a szeme a Biscione Visconteon, a Visconti család kígyó vagy sárkány szimbólumán, amely család a középkori Milánót uralta. Romano ezt a képet ajánlotta Merosi figyelmébe, hogy legyen ez a frissen létrehozott A.L.F.A. címere.
Ez jó ötletnek bizonyult, hisz kifejezte a gyár Milánóval való összekapcsolódását, de még valami hiányzott. Merosi és Cattaneo különböző verziókat próbáltak ki: a legmeggyőzőbb az volt, amelyiken a Biscione sárkány az egyik oldalon, Milánó városának címere, egy vörös keresztet fehér háttérrel a másik oldalon szerepelt. Egy sötétkék korona, melynek külső átmérője 65 mm volt, körbefogta a két heraldikus címert. Erre a külső körre került az ALFA felirat arany színben felülre, alulra pedig MILANO város neve. A két szót kettéválasztotta egy-egy Savoyai csomó, tisztelettel adózva ezzel Olaszország királyi családjának.
Ezt a címerlogót bemutatták Ugo Stellának is. Stellának azonnal megtetszett és azt kérte, hogy a végső verzió készüljön el, mire a gépkocsik gyártásba kerülnek.
Az első világháború alatt az Alfa nagy nehézségekkel küzdött, hisz gyártókapacitásait át kellett állítania a háborús erőfeszítések támogatására. Ebben a helyzetben a fiatal nápolyi vállalkozó, Nicola Romeo sikerrel vette át a vállalatot. A tulajdonosváltás következtében a cég neve Alfa Romeóra változott és a logóját is ennek megfelelően frissítették. Az Alfa és a Romeo feliratok a címer felső részen egymás mellé kerültek, egy kötőjellel elválasztva.
1925-ben a logót tovább gazdagították, hogy megünnepeljenek egy kiemelkedő sportteljesítményt, ugyanis egy Alfa Romeo P2 nyerte meg az első autós világbajnokságot. Ez előtt tisztelegve egy dombornyomott babérkoszorú került a logó köré. Az új címer így 75 mm-es külső átmérőre növekedett, de 1930-ban visszatértek egy kompaktabb megjelenéshez 60 mm-es átmérővel.
1932-ben aztán megjelent a logó egy új verziója, amely az Alfa és a Romeo szavak közötti kötőjelet egy harmadik Savoyai csomóra cserélte. Ez volt az utolsó eset, amikor a monarchikus szimbólumoknak még teret engedtek a címerben.
A háború utáni népszavazáson Olaszország egyértelműen a köztársaságot választotta a monarchia helyett. A királyi család elhagyta Olaszországot és így a Savoyai csomók is eltűntek az Alfa Romeo címeréből. Az Alfa és a Romeo szavakat innentől kezdve csak egy szóköz választotta el, a csomókat pedig két hullámvonal váltotta fel.
De a legnyilvánvalóbb változás a teljes logó átalakítása volt, amely jelentősen leegyszerűsödött és stilizáltabbá vált. A polikróm mázat egy pirosra festett fémcímer váltotta fel, arany dombornyomatokkal. Az átmérőt 54 mm-re csökkentették, részben a külső babérkoszorú stilizáltabb verziója miatt.
Az új Alfa Romeo 1900 bemutatása egybeesett a milánói vállalat gyökerekhez való visszatérésével. Egy új és modernebb címer jelent meg, amely újra bevezette a kötőjelet az Alfa és a Romeo szaval között, miközben a két hullámvonalat, amelyek a Savoyai csomókat váltották fel, megerősítették. A második világháború előtti címergyártáshoz használt zománcozott sárgaréz is visszakerült.
1960-ban az Alfa Romeo úgy döntött, hogy ugyan megtartja címerének összes stíluselemét, de az autók orrára szerelt új logót nem zománcozott sárgarézből, hanem egy speciális műanyagból készítik innentől kezdve. Ez a döntés hangsúlyosabb profilokhoz, dombornyomathoz és színtónusokhoz vezetett, így elődjénél élesebb és tisztább változatot kaptunk. Emellett a betűk profiljának színe és a két címer is arany helyett ezüst lett.
Az Alfasud modellt egy új gyárban gyártották Pomigliano d’Arco-ban, Nápoly közelében. Ennek eredményeképpen a „Milano” feliratot eltávolították a logóból, vele együtt a hullámvonalakat – amelyek már nem voltak szükségesek – és az „Alfa” és „Romeo” közötti kötőjelet is. A Visconti sárkány figurája is jelentősen stilizáltabbá vált, a hozzá tartozó többi elemmel együtt.
Ezt az új címert Pino Tovaglia tervezte, akinek célja az volt, hogy a logó esszenciálisabb és modern képet közvetítsen.
Az 1980-as évek eleje nem tartozott az Alfa Romeo legdicsőbb időszakai közé, de a vezetőség úgy döntött, hogy a megújulás iránti határozott törekvést a logó új verziójának létrehozásával is kommunikálja 1982-ben. A külső babérkoszorút egy lineárisabb és lényegre törőbb arany kör váltotta fel. Az új címer zománcozott sárgarézből készült, teljesen arany színben, csakúgy, mint az „Alfa Romeo” felirat, amely dominánsabbá vált, mint az előző verzióban.
Az FCA Group megalakulása új és központi stratégiai szerepet kínált az Alfa Romeo számára. A márka újra pozícionálását a Robilant & Associati stúdió által készített hangsúlyos logó volt hivatott kifejezni. Itt a központi vonal, amely elválasztotta a heraldikai szimbólumokat, eltűnt, és több mint egy évszázaddal azok megjelenése után a két történelmi címer immáron egy területen osztozik a továbbiakban.
Az új háttér textúrája markánsabb hatást közvetít és nagyobb hangsúlyt ad mind a Visconti sárkánynak, mind a piros keresztnek, amelyeket stilizáltak és harmonizáltak is. Az előző verzió aranya ezüstre cserélődött, a külső gyűrű még sötétebb kék árnyalatot kapott. Az új logót 2015. június 24-én mutatták be Aresében az Alfa Romeo Történeti Múzeum újranyitása és – ami még fontosabb – az új Giulia piacra dobása alkalmából.
Kövess minket!