Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése csütörtökön 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok, az úgynevezett Euro 7 felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját – írta az MTI.

 

Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás jelenlegi határértékeit és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében.

A képviselők egyetértenek az Európai Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján. Emellett szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. A parlament azt is szeretné elérni, hogy az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal.

Az EP nemsokára megkezdi a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges tartalmáról. A személygépkocsik esetében az Euro 7-es rendeletet az eredetileg tervezett 2025-ös határidő helyett csak 2030-tól fogják alkalmazni, addig az Euro 6-os normák maradnak érvényben.

Fellélegezhetnek az autógyárak is egy kicsit, akik közül sokan érthető módon hangosan ellenezték az eredeti szabályokat. Elmondásuk szerint az eredetileg jóval szigorúbb (és rövidebb határidejű) szabályok miatt az autókba olyan drága kipufogógáz-tisztító berendezéseket kellett volna beépíteni, amelyek több ezer euróval növelték volna az új járművek árát. Ez az árnövekedés pedig teljesen tönkretehette volna a személyautók piacát, áttételesen pedig lassíthatta volna az elektromos átállást is.