Az Alfa Romeo idén több száz millió eurós működési árrést fog elérni – mondta Jean-Philippe Imparato vezérigazgató -, ami jelentős fordulatot jelent a márka számára, amely a Stellantis anyavállalat 2021-es megalakulása előtt veszteséges volt. Az Alfa Romeo vezér Automotive News Europe-nak adott interjújából szemezgettünk.

 

A Stellantis nem közöl pénzügyi eredményeket a legtöbb egyéni márkájáról. Így Imparato sem kívánt a cikk címében már írt információknál részletesebben nyilatkozni a profitról, csupán annyit tett még hozzá, hogy az Alfa Romeo idén globálisan 70-80 000 autót fog eladni, ami körülbelül 30 százalékkal több, mint 2021-ben és 2022-ben.

Ezen eladások mintegy 60 százaléka az új Tonale kompakt SUV-ból származik majd, amely Imparato szerint “biztosítja az Alfa számára szükséges jövedelmezőségi szintet”.

A Tonale jelenlegi forgalma körülbelül 6 000 darab havonta, vagyis körülbelül 70 000 példány évente. Az amerikai vásárlók csak egy 285 lóerős plug-in hibrid változatot kapnak, miután egy tervezett turbós opciót flottaüzemanyag-fogyasztás okokból elvetettek. Az európai vásárlók kaphatnak mild-hibrid és dízel változatokat is.

Imparato, a Peugeot korábbi vezérigazgatója kapta a feladatot, hogy Stellantis alatt megújítsa az Alfa Romeo kínálatát és üzleti tervét.

A márka, amely a DS-szel és a Lanciával együtt a Stellantis prémium klaszterének része, jelenleg három modellel rendelkezik: a Tonale, amely a múlt év második felében mutatkozott be Európában és 2023-ban Észak-Amerikában; a Stelvio, a középkategóriás SUV és a Giulia középkategóriás szedán, mindkettő a Fiat Chrysler Automobiles Giorgio platformján.

Jövőre az Alfa Romeo piacra dobja első teljesen elektromos hajtású modelljét, a kis SUV Milanót. A 2025 után piacra kerülő minden új modell kizárólag teljesen elektromos hajtású lesz, a belső égésű motorral hajtott modellek értékesítése 2027-ig megszűnik.

A Milanót 2025-ben és 2026-ban két, az STLA Large architektúrán alapuló, teljesen elektromos modell követi majd, amelyek a Giulia és a Stelvio modelleket váltják fel – mondta Imparato az Automotive News Europe-nak. Ezeket a Stellantis közép-olaszországi Cassinóban lévő gyárában fogják gyártani, ahol jelenleg a Giulia és a Stelvio összeszerelése folyik.

Imparato nem árulta el, hogy a két modell közül melyik fog először érkezni. Európában a Giulia értékesítése 9,3 százalékkal 4 322 darabra csökkent októberig, míg a Stelvioé 27 százalékkal 10 320 példányra a piackutató Dataforce adatai szerint.

A Tonale 27 928 eladást regisztrált ebben az időszakban, a márka európai eladásai pedig 5,1 százalékkal 42 607 darabra nőttek az első 10 hónapban.

Az Alfa 2027-ben egy nagyméretű EV-t dob piacra, amely a márka zászlóshajója lesz. “Több mint két éve dolgozunk a tervezésén, és már majdnem kész vagyunk, le lesznek nyűgözve, higgyék el nekem” – mondta Imparato.

 

A komplexitás csökkentése, a minőségi problémák megoldása

Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója kérte fel Imparatót, hogy vegye át az Alfa Romeót, miután hét évig a Peugeot márka élén állt. Az Alfa Romeo a Fiat Chrysler Automobiles alatt krónikus pénzveszteséget szenvedett, és Imparato elmondta, hogy több olyan dolgot is talált, amit gyorsan helyre kellett hoznia.

“Amikor először mentem Cassinóba, felfedeztem, hogy körülbelül 4000 opció van – köztük 47 keréktárcsa -, és a bonyolultság csökkentése érdekében 1500-ra csökkentettem őket” – mondta.

A Tonalét kézi váltóval ellátott dízelmotorral is piacra dobták volna. Imparato felülvizsgálta a stratégiát és plug-in hibrid benzines modellként, automata váltóval dobta piacra.

“Azt is megállapítottam, hogy a minőség nem volt ott, ahol kellett volna, ezért hat hónappal elhalasztottam a bevezetést, hogy a gyártás megkezdése előtt kijavítsam a minőséget” – mondta.

Imparato szerint az Alfa-modellek minőségének javítására tett erőfeszítései meghozták gyümölcsüket és a garanciális költségek a felére csökkentek.

Az Egyesült Államokban az Alfa Romeo a prémium márkák között az első helyen végzett, míg a Stelvio az első helyet szerezte meg a saját szegmensében a J.D. Power 2023-as kezdeti minőségi felmérésén.

Az Alfa Romeo javulást ért el a 100 darabra jutó problémák számában is. A 100 Alfára jutó hibák számát 68-cal sikerült csökkenteni, így jelenleg 143 ez a szám. Ezzel pedig a második legjobb javulást érte el a Stellantis márkatárs Maserati után, amely 100 darabra vetítve 73 problémával 182-re javított.

 

A nyereségesség megduplázása

Miután 2021 januárjában átvette az irányítást az Alfa Romeónál, Imparato körülbelül 5 000 euróval emelte meg az árakat és csökkentette az eladásokat a kevésbé nyereséges csatornákban, mint például a bérleti és az önmaguk által regisztrált járművek.

(Az “önmaguk által regisztrált járművek” kifejezés általában azokra az autókra utal, amelyeket az autógyártók vagy kereskedők saját nevükre regisztrálnak. Ez gyakran történik annak érdekében, hogy elérjék az eladási céljaikat vagy javítsák a piaci részesedésüket. Ezeket az autókat később általában alacsonyabb áron értékesítik, mint az új járműveket, mivel technikailag már “használtak”, még akkor is, ha alig használták őket. Ez a gyakorlat rövid távon növelheti az eladási számokat, de általában kevésbé nyereséges a gyártók és kereskedők számára, mint az új autók értékesítése közvetlenül a vásárlóknak.)

Az Alfa Romeo, más márkákhoz hasonlóan, fellendülést kapott a Covidhoz kapcsolódó félvezetőhiányból, ami az új és használt autók árának emelkedéséhez vezetett. A márka 4 000 és 5 000 euró közötti többletbevételt ért el a lízingidő lejártával visszakerülő járműveken, mondta Imparato.

Elmondása szerint a magasabb árak, a jobb minőség (és így a garanciaköltségek csökkenése) és a magasabb maradványértékek kombinációja 2021 második felében az Alfa Romeót ismét nyereségessé tette.

“Azóta évről évre megduplázzuk a nyereségességünket” – mondta. Imparato hozzátette, hogy a nyereség és a minőség többet számít egy prémiummárka esetében, mint a volumen.

 

2027-re kizárólag elektromosként

Imparato elmondta, hogy az Alfa Romeo ötéves termékterve a “0-tól 0-ig” elnevezést kapta, ami azt jelenti, hogy a vállalat 2022-ben még nem rendelkezett elektromos modellekkel, 2027-re pedig már csak elektromos járművek lesznek.

A Milano lesz az utolsó olyan modell, amelyből belsőégésű változatot is kínálnak majd. 2025-től az összes új Alfát kizárólag elektromos hajtással fogják piacra dobni – kezdve a Giulia és a Stelvio leváltásával -, 2027-től pedig az Alfa kizárólag elektromos modelleket fog forgalmazni.

Imparato az Alfa Romeo elnevezési stratégiáját is felülvizsgálta. Az új kis SUV-nak a Milano nevet választotta a Brennero helyett, ahogy arról korábban beszámoltunk, eltávolodva az olasz hágók neveitől a SUV-ok esetében, ahogy tették azt a Stelviónál és a Tonalénál még. Elmondta, hogy a Giulia és a Stelvio megtartják a nevüket az utódok esetében is.