Az évtizedek alatt sok felvásárlás, összeolvadás volt az autóiparban, így nem mindig egyszerű lekövetni, melyik márka melyik gyár tulajdona is tulajdonképpen. Összeállításunkban ebben próbálunk egy kicsit rendet tenni. Na, persze, ez a most aktuális helyzet, de idővel ezek egy része ismét változhat.


A Stellantis-cégcsoport

Alfás magazinként talán ez a legérdekesebb számunkra, így ezzel is kezdünk. A francia PSA-konszern és az olasz-amerikai FCA (Fiat Chrysler Automobiles) összeolvadásából keletkezett 2021-ben a Stellantis, amely a világ negyedik legnagyobb autóipari cégóriása a Toyota, a Volkswagen-csoport és a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség után.

A Stellantis-csoporthoz tartozó autómárkák:

PSA (1976-ban alakult meg)
🚗Peugeot (alapítva: 1810, a PSA-csoportot alapító márka)
🚗Citroёn (alapítva: 1919, 1976 óta a PSA-csoport tagja)
🚗DS Automobiles (alapítva: 2009, 2014 óta önálló almárkája a Citroёnnek)
🚗Opel (alapítva: 1862, GM tulajdonában volt 1929-től 2017-ig, 2017 óta tartozik a PSA-csoporthoz)
🚗Vauxhall (alapítva: 1867, 1927-2017 volt a GM tulajdona, 2017 óta tartozik a PSA-csoporthoz)

FCA (2014-ben alakult)
🚗Fiat (alapítva: 1899, az FCA-csoport, a Fiat Chrysler Automobiles alapító márkája)
🚗Abarth (alapítva: 1949, 1971 óta a Fiat tulajdona)
🚗Alfa Romeo (alapítva: 1910, 1986-ban került a Fiathoz)
🚗Lancia (alapítva: 1906, 1969-ben került a Fiat-csoporthoz)
🚗Maserati (alapítva: 1914, 1993 óta a Fiathoz tartozik)
🚗Ferrari (alapítva: 1939, 2016 óta azonban nem tagja a Fiatnak, hanem önálló márkának tekinthető)
🚗Chrysler (alapítva: 1925, 2014-ben olvadt bele a Fiatba)
🚗Dodge (alapítva: 1900, 1928-ban került a Chryslerhez, majd 2014-ben az FCA-csoporthoz)
🚗Jeep (alapítva: 1943, 1987-óta a Chrysler tulajdona)
🚗RAM (2010-ben különült el a Dodge-tól, azóta önálló márka)
🚗SRT (2004 óta készítenek nagy teljesítményű utcai sportautókat a Chrysler érdekeltségébe tartozó márkák számára)


A Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség

A Renault és a Nissan 1999 óta stratégiai partnerek. A Nissan 2016-ban 34%-os részesedést vásárolt magának a Mitsubishiben, így 2017-ben a Mitsubishi is csatlakozott a szövetséghez. A vállalatok között ezzel azonban nem jött létre semmiféle fúzió vagy egyesülés, minden fél egyenrangúnak számít a szövetségben. Hozzá kell tenni, hogy a korábbi Nissan-vezér, Carlos Ghosn bukása óta folyamatosak a pletykák az együttműködés felbomlásáról, ezeket a sajtóértesüléseket azonban minden egyes alkalommal mindegyik fél egyhangúan cáfolja. Egyelőre.

A Nissan-Renault-Mitsubishi szövetséghez tartozó autómárkák:

Nissan Motors
🚗Datsun (alapítva: 1931, a Nissan márka elődjének tekinthető)
🚗Nissan (alapítva: 1933)
🚗Infiniti (alapítva: 1989, a Nissan luxus almárkája)
🚗Nismo (alapítva: 1984, a Nissan motorsport divíziója)

Renault
🚗Renault (alapítva: 1899)
🚗Alpine (alapítva: 1955, 1973-ban vásárolta meg a Renault)
🚗Dacia (alapítva: 1966, 1999 óta tartozik a Renault-hoz)
🚗Mitsubishi Motors (alapítva 1870, 34%-ban a Nissan tulajdonában van 2016 óta)

Egyébként korábban a Lada is idetartozott, de az AvtoVazt a Renault eladta az orosz tudományos intézetnek. Igaz, a szerződésben van egy 6 éves visszavásárlási opció is, így még nem kizárt, hogy a márka egyszer visszatér a szövetséghez.


A Honda Motor Company

A nagy múltra visszatekintő japán vállalatot, a Hondát 1946-ban alapították. Az autók mellett elsősorban motorkerékpárokat készítenek, de hajómotoraikról és különböző kerti gépeikről is ismertek. Az Acurát, mint a Honda almárkáját 1986-ban hozták létre azzal a céllal, hogy az amerikai kontinensen a felsőbb kategóriákban is képviseltessék magukat.

Hondához tartozó autómárkák:

🚗Honda (alapítva: 1946)
🚗Acura (alapítva: 1986)


BMW (Bayerische Motoren Werke AG)

A BMW eredetileg nem is autókat készített, hanem repülőgépekhez gyártott motorokat. Sokan úgy hiszik, hogy a logója is innen ered, egy légcsavart stilizál, azonban ez nem igaz. Egy 1929-es reklám miatt terjedt el ez a tévedés, amiben légcsavarként ábrázolták az amúgy már 12 évvel korábban megrajzolt logót.

BMW-csoporthoz tartozó autómárkák:

🚗Alpina (2022-ben kezdődött meg a felvásárlása, de 2025 után lesz teljesen a BMW része)
🚗BMW (alapítva: 1916)
🚗MINI (alapítva: 1969, 2000 óta a BMW tulajdona)
🚗Rolls-Royce (alapítva: 1904, 1971-től brit állami tulajdonban volt, 1998-ban került a VW-hez, majd 2003 óta a BMW tulajdona)


A Geely

Az 1986-ban alapított kínai Geely cégcsoport eleinte hűtőket és egyéb elektromos berendezéseket gyártott a kínai piacra, az autóiparban 1998-ban vetette meg a lábát. Az ismertebb márkák közül jelenleg a svéd Volvo, a maláj Proton és a brit Lotus tartozik az érdekeltségi körébe, de 9,7%-os részesedésük van a Mercedes-Benzt birtokló Daimler AG vállalatban is.

Geely-csoport autómárkái:

🚗Proton (alapítva: 1983, 2017 óta 49,9%-ban a Geely a tulajdonosa)
🚗Lotus (alapítva 1948, 2017 óta 51%-ban a Geely tulajdona)
🚗Volvo (alapítva: 1927, 1999 és 2010 között a Fordhoz tartozott, majd megvette a Geely)
🚗Polestar (alapítva: 1996, 2015-ben lett a Volvo, így a Geely tulajdona)


A Volkswagen AG

A Volkswagent 1937-ben alapították, s mára a világ legnagyobb autóipari óriásává nőtte ki magát. Olyannyira, hogy az éves eladásai meghaladják a 10 millió gépjárművet is. 1965-ben megvásárolta az Auto Uniont, amit ma már Audiként ismerünk. A következő évtizedekben pedig magába olvasztotta az NSU-t, a SEAT-ot, a Skodát, de a Bugatti, a Bentley, a Lamborghini és a Porsche is az érdekeltségébe került aztán. Sőt, 2022-ben megalapította a Scout márkát is, amely 2025-ben az Egyesült államokban fog debütálni és kizárólag elektromos pickupokat, szabadidő-autókat fog készíteni.

Volkswagen-konszernhez tartozó autómárkák:

🚗Volkswagen (alapítva: 1937)
🚗Audi (alapítva: 1910, 1932-től Auto Union, 1969-től Audi NSU Auto Union, 1985-től Audi, 1965-ben került a VW-hez)
🚗SEAT (alapítva: 1950)
🚗Cupra (alapítva: 1985, 2018 óta önálló márka a SEAT-on belül)
🚗Porsche (alapítva: 1931)
🚗Škoda (alapítva: 1895-ben, akkor még Laurin & Klement néven)
🚗Bentley (alapítva: 1919)
🚗Bugatti (alapítva: 1909)
🚗Lamborghini (alapítva: 1963, 1987-1994 között a Chrysler tulajdonában volt)
🚗Scout (megjelenés 2025-ben)


A Hyundai Motor Group

A dél-koreai Hyundai a világ egyik legnagyobb autógyártója. Nem kizárólag autógyártással foglalkozik, a gazdaság szinte valamennyi területén vannak érdekeltségei, kezdve a pénzügyi szektortól az informatikán át egészen az építőiparig.

A Hyundai Motor Grouphoz tartozó autómárkák:

🚗Hyundai Motor Company (alapítva: 1967)
🚗Kia Motors (alapítva: 1944, 2015 óta 33,88%-ban a Hyundai tulajdona)
🚗Genesis Motor (alapítva 2015-ben a Hyundai luxus almárkájaként)
🚗Ioniq (alapítva 2020-ban a Hyundai elektromos autókat gyártó almárkájaként)


A General Motors

A márka történelme egészen a lovaskocsikig nyúlik vissza. William C. Durant hintókat készített, majd 1908-ban az ő hatására egyesült az Oldsmobile és a Buick. Rá egy évvel felvásárolták a Cadillacet is, majd 1918-ban beolvasztották a Duran által korábban alapított Chevrolet-t is. Később sorra került a Vauxhall, az Opel, a Holden, a Hummer, a Daewoo és a Saab is. Igaz, ez utóbbi svéd márkától később megszabadult a cég. 2012-ben szövetségre lépett a PSA-csoporttal, amelynek keretében 7%-os részesedést szerzett a francia vállalatban, az üzlet azonban meghiúsult, sőt, 2017-ben már a PSA vásárolta fel az Opelt és a Vauxhallt a GM-től.

A GM-hez tartozó autómárkák:

🚗Buick (alapítva: 1899)
🚗Cadillac (alapítva: 1902)
🚗Chevrolet (alapítva: 1911)
🚗GMC (alapítva: alapítva: 1911)


A Tata Motors

A ma már India legnagyobb autógyártóját 1945-ben alapították és 1954-ben a Daimler-Benz AG közreműködésével kezdte meg tevékenységét az autóiparban. Ez az együttműködés ugyan 1969-ben végetért, de a legkevésbé sem jelentette a cég végét, hisz ma már a Jaguar Land Rover is a tulajdonába tartozik a konszernek.

Tata Motorshoz tartozó autómárkák:

🚗Jaguar Land Rover (alapítva: 2008)
🚗Tata Daewoo (alapítva: 2002, de nem összekeverendő a GM tulajdonában álló Daewooval!)
🚗Tata Motors Cars (India)


A Toyota

A világ második legnagyobb autógyártója, a világ tizedik legnagyobb cégóriása és Japán legnagyobb vállalata. A Toyota volt az első a világon, amely elérte, majd túl is szárnyalta az éves 10 milliós eladást.

A Toyotához tartozó autómárkák:

🚗Toyota (alapítva: 1937)
🚗Lexus (alapítva 1989-ben a Toyota luxus almárkájaként)
🚗Daihatsu (alapítva: 1951, 1998-tól 2016-ig tartó időszakban a Toyotához került)

Nem tartoznak a márkához, de részesedése van bennük a cégnek:

🚗Subaru (20%)
🚗Mazda (5,5%)
🚗Suzuki (4,9%)


A Ford Motor Company

A céget Detroitban Henry Ford alapította, s bár tulajdonarányban már csak kis részben, de vezetés tekintetében még ma is nagyobb részt a család kezében van a cég. A Ford vezette be a gyors, tömeggyártásra alkalmas futószalag használatát elsőként az autógyártásban. Magyar vonatkozása is van a cégnek, hiszen a Galamb József által tervezett Ford T-modellek is ezeken a futószalagokon készültek. A márka a sikerességét is ennek a technológiának köszönhette, hisz a gyorsabb gyártásnak köszönhetően olcsóbbak voltak, akár a gyártószalagok mellett dolgozó munkások is tudtak maguknak autót vásárolni.

A Fordhoz tartozó autómárkák:

🚗Ford (alapítva: 1903)
🚗Lincoln (alapítva: 1917, 1922 óta tartozik a Fordhoz)


A Mercedes-Benz Group AG

A Benz & Cie (Karl Benz alapította 1883-ban) és a Daimler MG (Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach alapította 1890-ben) 1926-ban írták alá az egyesülésre irányuló nyilatkozataikat. A Daimler-Benz éra 1998-ban ért véget, amikor a Daimler-Benz AG és az amerikai Chrysler Corporation egyesültek. Az együttműködés azonban nem volt gyümölcsöző és hosszú életű, 2007-ben a cégóriások útjai elváltak egymástól. A gyáróriást 2022 februárjában nevezték át Mercedes-Benz Group AG-re.

A Mercedes-Benz Group AG érdekeltségébe tartozó autómárkák:

🚗Mercedes-Benz Cars (alapítva 1926-ban)
🚗Mercedes-Benz Vans
🚗Mercedes-AMG (alapítva 1967-ban, 2005 óta az AMG a Mercedes-Benz tulajdona, majd később önálló márka a Mercedesen belül)
🚗Maybach (alapítva 1909-ben, 1960-ban került a Daimler-Benz tulajdonába)
🚗Smart (alapítva 1994-ben)


Mahindra & Mahindra

Az 1945-ben alapított Mahindra & Mahindra India egyik jelentős autóipari óriásvállalata, s bár elsősorban a hazai piacra gyárt nagy mennyiségben motorkerékpárokat és mezőgazdasági gépeket, de a Ssangyong is hozzájuk tartozik, amely márka hazánkban is ismert. A Ssangyongot 2021-ben ugyan fel akarta vásárolni az elektromos teherautókat és autóbuszokat gyártó dél-koreai Edison Motors, ám a tranzakció végül meghiúsult, így a gyártó maradt a Mahindra & Mahindránál.

Mahindra & Mahindrához tartozó autómárkák:

🚗Ssangyong
🚗Ford India


Önálló, más autómárkáktól (többé-kevésbé) független gyártók

🚗Aston Martin (alapítva: 1913)
🚗Isuzu (alapítva: 1878)
🚗Koenigsegg (alapítva: 1994)
🚗Mazda (bár a Toyotának van 5,5%-os részesedése a márkában)
🚗McLaren Automotive (alapítva: 1985)
🚗Pagani (alapítva: 1992)
🚗Suzuki (alapítva: 1909)
🚗Tesla (alapítva: 2003)